بلاگ خبری

راجع به همه چی کیخوتم بنویسم

بلاگ خبری

راجع به همه چی کیخوتم بنویسم

طبقه بندی موضوعی

خدایی درسته از ماست که بر ماست .

همه چی از خود ما شروع میشه ، ما باید بیتونیم اول خودمون رو برای پذیرش مسوولیت های اجتماعی آماده کنیم . این نگاه این پزشک رو به شدت دوست داشتم .

یک پزشک عمومی به خبرنگار ایرنا گفت: مردم و دولت، دو سر یک طیف در ریشه کنی بیماری کرونا هستند. مردم از طریق مسوولیت پذیری اجتماعی و دولت از طریق انجام پاره‌ای از اقدامات و ارائه برخی تمهیدات می توانند در کنار یکدیگر بر این بیماری غلبه کنند.

حدود دو سال است که جامعه ما نیز مانند بسیاری از جوامع دیگر، دستخوش بحرانی به نام کرونا شده است. از زمان شیوع آن، افراد بسیاری مبتلا و جان خود را از دست داده‌اند. بطوریکه آخرین آمار فوت  ناشی از کرونا در کشورمان طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۶۱ نفر اعلام شده است. با این حال همچنان افراد بسیاری نسبت به رعایت پروتکل‌ ها بی تفاوت هستند و بدون ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در جامعه، خیابان‌ ها و معابر عمومی ظاهر می‌شوند. این در حالی است که رعایت پروتکل‌ های بهداشتی بیش از هر چیز انجام یک مسوولیت اجتماعی است. مسوولیتی که منجر به حفظ جان خود و دیگران می شود و باید مردم را نسبت به ماهیت این مسوولیت آگاه ساخت.از این رو، نظر به اهمیت این بحث، پژوهشگر ایرنا با "نور نوری کاردر"، پزشک عمومی  به گفت و گو نشسته است که مشروح آن را در ذیل می‌خوانید:

پروتکل‌ های بهداشتی و علل عدم رعایت آنها

نوری پیرامون علل عدم رعایت پروتکل‌ های بهداشتی از سوی مردم در جامعه اظهار داشت: همانطور که می‌دانیم کرونا، یک بیماری ویروسی است که در جامعه از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و در صورت شکسته شدن زنجیره انتقال و رعایت تمام پروتکل‌ های بهداشتی، پیروزی بر بیماری ممکن خواهد شد.

وی گفت: مهمترین فاکتور در خصوص پروتکل‌ های بهداشتی پس از ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی است. متاسفانه حداقل در تهران به دلیل تراکم جمعیت و رعایت ناقص قرنطینه، رعایت فاصله گذاری اجتماعی تقریبا غیر ممکن شده است. دوم به خاطر طولانی بودن این وضعیت که قریب به دو سال به طول انجامیده، مردم خسته شده و تقریبا همه چیز برای آنها عادی شده است. از این رو نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم بی تفاوت شده‌اند.

 وی ادامه داد: سومین عامل به ناآگاهی ما انسان‌ها بر می‌گردد. یعنی یکسری اطلاعات غلط و باورهای نادرست در جامعه وجود دارد که بخشی از آنها در بحث واکسیناسیون است. برای مثال بسیاری از افراد فکر می کنند که با یک دوز واکسن دیگر ایمن هستند و از این رو، پروتکل‌های بهداشتی، ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را کنار می‌گذارند و می‌گویند دیگر مبتلا نمی‌شوند، در صورتیکه ما پزشکان معتقد هستیم حتی با تزریق دو دوز واکسن و ایجاد ایمنی باز احتمال ابتلا وجود دارد. باور نادرست دیگر این است که مردم فکر می ‌کنند با یک بار ابتلا، دیگر ایمن هستند و حداقل تا یکسال مبتلا نمی‌شوند. در حالیکه در مورد کرونای دلتا، احتمال ابتلای مجدد بعد از سه و حتی چهار ماه مشاهده می‌شود.

این پزشک افزود: بنابراین، تاکید و توصیه ما به همه مردم، رعایت پروتکل‌ های بهداشتی است که مهمترین آن ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی است.

فرهنگ سازی رعایت پروتکل های بهداشتی با کمک گرفتن از جوانان

این پزشک درباره فرهنگ سازی ناموفق در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بیان کرد: هرچند پیرامون فرهنگ سازی در خصوص رعایت پروتکل‌ های بهداشتی فعالیت‌ های بسیاری انجام شده اما چندان موفقیت آمیز نبوده‌اند. با توجه به این نقیصه، دو راه حل می‌تواند موثر واقع شد. یکی، همانطور که در تجربه‌ های موفق فرهنگ سازی قبلی،  از نوجوانان و نونهالان کمک گرفتیم و بسیار هم تاثیرگذار بود، در این مورد یعنی فرهنگ سازی برای رعایت پروتکل‌ های بهداشتی نیز می‌توان از نوجوانان استفاده کرد. به این صورت که پیام های مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به نوجوانان منتقل کرد و از طریق آنها به گوش والدین و سایر اعضای خانواده رساند. از طرفی از طریق تحریک احساسات مردم با نمایش وقایعی که در جامعه و در بیمارستان ها روی می‌دهد نیز می توان مردم را به رعایت بیشتر  پروتکل‌ های بهداشتی وا داشت.

نقش اول مردم در مسوولیت پذیری اجتماعی

نوری درباره مسوولیت اجتماعی مردم مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: من فکر می کنم تا اینجا هم که جامعه دوام آورده است به دلیل مسوولیت اجتماعی مردم بوده است و گرنه قرنطینه و کارهایی که توسط دولت انجام شده، کافی نیست.

وی ادامه داد: با این حال باز باید از مردم درخواست کرد تا به رعایت پروتکل های بهداشتی به منظور حفظ جان خود ودیگران بپردازند. من به عنوان یک پزشک تا کنون ندیده ام یک ویروس به این صورت جهش پیدا کند و انواع گروه‌ های سنی را دستخوش آسیب کند. این ویروس (کرونا دلتا) حتی کودکان را نیز درگیر می کند و بهبهود از این بیماری بسیار سخت است. بنابراین نمایش دادن واقعیت‌های جامعه از طریق رسانه‌ها شاید بتواند تا حدودی اذهان مردم را بیدار سازد.

وی در نهایت گفت: بنابراین در بحث مسوولیت پذیری اجتماعی، نقش اول را ابتدا مردم دارند تا به خاطر حفظ جان خود و دیگران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و بعد کسانیکه در راس قدرت هستند تا این امیدواری را در مردم ایجاد کنند که با رعایت دستورات و انجام اقدامات می توان این بیماری را در جامعه ریشه کن کرد.

  • مرتضی سلمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی